Unité pédagogique

Infrastructures Cloud et Edge

Derniere édition le: 17/06/2024

Modifier

Responsable:

NARDIN Luis-Gustavo

Description générale :

This course is given in English as it corresponds to a Teaching Unit of the International MSc on Cyber Physical and Social Systems (CPS2): AI and IoT

This course aims to endow students with the understanding of the main concepts and business impacts of cloud and edge computing. The main cloud service models (i.e., Infrastructure as a Service (IaaS), Platform as a Service (PaaS), Software as a Service (SaaS)) and cloud architectures will be introduced with a focus on the on-demand use of computer system resources like data storage and computing power. The fundamental characteristics, architectures, and economics and ethical aspects of cloud computing will be detailed. The main features of edge computing will be introduced highlighting its distinctions to cloud computing. Practical sessions will use a well known platform provider such as AWS, Azure, or Google Cloud.

Mots-clés:

cloud computing Infrastructure as a Service Platform as a Service Software as a Service Amazon Web Services

Nombre d’heures à l’emploi du temps:

24

Domaine(s) ou champs disciplinaires:

Informatique, Systèmes d'information

Langue d’enseignement:

Anglais

Objectifs d’apprentissage:

A la fin de l’unité pédagogique, l’élève sera capable de : Niveau de taxonomie Priorité
Comprendre les concepts principaux du cloud computing 2. Comprendre Essentiel
Connaître les modèles principaux de services 1. Connaître Essentiel
Avoir de l’expérience en utilisation des fournisseurs de plateforme 3. Appliquer Important

Modalités d’évaluation des apprentissages:

Part de l'évaluation individuelle Part de l'évaluation collective
Examen sur table : 50 % Livrable(s) de projet : 50 %
Examen oral individuel : % Exposé collectif : %
Exposé individuel : % Exercice pratique collectif : %
Exercice pratique individuel : % Rapport collectif : %
Rapport individuel : %
Autre(s) : %

Programme et contenus:

Type d’activité pédagogique : Contenu, séquencement et organisation